Wszystkich, którzy nie mieli okazji zobaczyć w maju nad Wisłą cyklu prac pt. Obiekty nadbrzeżne autorstwa Waldemara Rudyka zapraszamy do Parku Decjusza. Trzy rzeźby (Krokodyl, Stworzenia wodno-lądowe, Szkuta) inspirowane wodnym dziedzictwem Krakowa prezentowane są obecnie w sąsiedztwie siedziby MIKu (ul. 28 lipca 1943 17 c).

Obiekty nadbrzeżne – cykl prac Waldemara Rudyka, w którego skład wchodzą: Krokodyl, Stworzenia wodno-lądowe i Szkuta. Instalacje będą prezentowane w dniach 13–31 maja 2016 roku na bulwarach wiślanych w Krakowie.

Inspiracją dla artysty była jego osobista interpretacja kulturowego dziedzictwa rzeki Wisły, które zostanie zaprezentowane podczas XVIII Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Wszystko płynie.

Jak ujmuje to artysta, „przestrzenne formy instalacji to synteza zdarzeń, faktów historycznych i mitów” dotyczących Wisły. Wszystkie prace zostały wykonane z drewna i jego pochodnych. Wykorzystanie naturalnych, przyjaznych dla środowiska materiałów nie jest przypadkowe: ekologiczne materiały i technika wykonania prac mają zwrócić uwagę odbiorców na zmieniające się w ciągu wieków znaczenie rzeki w przestrzeni i rozwoju miasta oraz na problem jej zanieczyszczenia. Powstałe na styku kultury i natury prace mają się również przyczynić do promocji ochrony środowiska naturalnego i upowszechniania postaw proekologicznych.

Opisy instalacji:

krokodylKrokodyl (lokalizacja: bulwar Rodła) – nawiązuje do miejsca znanego tylko pasjonatom historii Krakowa, a mianowicie do plaży położonej u stóp klasztoru Sióstr Norbertanek. Plaża ta, żartobliwie nazywana Krokodylem, w okresie dwudziestolecia międzywojennego tętniła życiem. Na skutek regulacji brzegów Wisły i Rudawy miejsce to całkowicie zniknęło z mapy rekreacyjnych zakątków miejskich.

stworzeniaStworzenia wodno-lądowe (lokalizacja: bulwar Poleski) – inspirowane są formami biologicznymi oraz mitami o tajemniczych mieszkańcach wodnych głębin. Swoim bytem łączą wodę z lądem. Raz są kłodami drzew utoczonych przez nurt na kształt wrzecion, raz tajemniczymi rybopodobnymi stworzeniami. Formą nawiązują do koinobori, czyli japońskich flag w kształcie karpi, wywieszanych przez Japończyków podczas święta dzieci. Według legendy karpie te cechowały się dużym uporem i samozaparciem, płynąc pod prąd rzeki, a w nagrodę za włożony trud miały się stawać smokami.

szkutaSzkuta (lokalizacja: bulwar Wołyński) – nawiązuje do bogatych i często mało znanych tradycji wiślanej żeglugi. W dawnej Polsce flis, czyli rzeczny spław surowców i towarów, stanowił jedną z najważniejszych form transportu. Najczęściej przewożono w ten sposób zboże, sól, ale też i drewno. Poza szkutami używano do tego również komięg, galarów i tratw. W samym Krakowie flisaków nazywano powszechnie włóczkami i taką właśnie nazwę można najczęściej usłyszeć na przykład na Zwierzyńcu. Instalacja kształem odnosi się również do rybołówstwa, które stanowiło jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki na terenach położonych nad Wisłą.

Waldemar Rudyk urodził się w 1960 roku w Szczekocinach (woj. śląskie). Ukończył Instytut Wychowania Plastycznego Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1985 roku w pracowni Zenona Moskwy. W ramach swojej działalności artystycznej zajmuje się rysunkiem, malarstwem, obiektami przestrzennymi, książką artystyczną, instalacjami oraz działaniami w przestrzeniach publicznych. Pracował jako projektant w Południowych Zakładach Przemysłu Skórzanego „Chełmek”, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 2 w Chełmku oraz asystent w Instytucie Sztuki Filii UŚ w Cieszynie.

Od 1994 roku jako kierownik związany był z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Chełmku. Po przekształceniu tej instytucji w Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji, w 1996 roku objął funkcję dyrektora, którą sprawuje do dziś.

Wybrana działalność artystyczna Waldemara Rudyka

  • Autor 19 krajowych i zagranicznych wystaw indywidualnych, m.in. w Galerii Cieszyńskiego Centrum Kultury, w galerii Pro Arte i Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, w Dworze Zieleniewskich w Trzebini, w Kysucké Galérii Čadca na Słowacji, w Instytucie Polskim w Bratysławie czy w galerii Otwarta Pracownia w Krakowie.
  • Autor ponad 200 krajowych i zagranicznych wystaw zbiorowych, m.in. w Pracowni Działań Twórczych w Bytomiu, w Klubie Medyka w Warszawie, w Galerii BWA w Bielsku-Białej, w Považské Galérii Umenia w Žilinie na Słowacji, w Centrum Kultury w Oświęcimiu, w Galerii BWA w Rzeszowie, w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach, w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, w galerii Forum w Sankt Petersburgu w Rosji, w galerii Zapiecek w Warszawie, w Ośrodku Kultury w Brzeszczach, w galerii Szyb Wilson w Katowicach, w Schloss Dachau w Niemczech, na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, w Landhaus w Grazu w Austrii, w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, w Konsulacie Generalnym Niemiec w Krakowie czy w galerii Epicentrum MOKSiR w Chełmku.
  • Autor i uczestnik wielu akcji plastycznych skierowanych do dzieci i młodzieży, m.in. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Etnicznej i Eksperymentalnej w Nowym Sączu, podczas warsztatów interdyscyplinarnych w Boguszy i warsztatów artystycznych dla młodzieży niesłyszącej w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, w ramach projektów Klubu Ekologicznego Gaja zrealizowanych z dziećmi z Niepublicznego Przedszkola „Iskierka” w Krakowie oraz z młodzieżą z Zespołu Szkół Integracyjnych w Wałbrzychu.

Making Of:

wystawa-making-of2

wystawa-making-of5

wystawa-making-of6

wystawa-making-of7

wystawa-making-of1

wystawa-making-of8

Instalacja „krokodyl”:

IMG_9914 — kopia

IMG_9911 — kopia

IMG_9747

IMG_9718 — kopia

Instalacja „Szkuta”:

IMG_9830

IMG_9826

IMG_9794

IMG_9677

Instalacja „stworzenia wodno-lądowe”:

IMG_9884

IMG_9859

IMG_9604

IMG_9590

Fot. S. Woźniak (MIK, 2016) ©